JavaScript lijkt uitgeschakeld te zijn in jouw browser. Zet Javascript aan in je browser voor de beste ervaring op onze site.
Op werkdagen voor 13:00 besteld, volgende dag in huis.
13:00
0
Als de koffiebranders van de Brandzaak hun koffie net zo op orde hebben als hun mediaverhaal, zal het wel goed zitten, denk ik. Een persbericht, een stuk in het AD; deze Rotterdamse gasten weten van aanpakken. Het is ook een mooi verhaal: grote broer leert klein broertje koffiedrinken en samen gaan ze door heel Nederland op zoek naar lekkere bakkies. De jongste wordt zelfs barista. Samen besluiten ze zélf te gaan branden.
Ik spreek af met Sefa Bingul (22) bij Lokaal Espresso. De jongste van het stel, broer Harun is 28. 'Eigenlijk is koffie mijn wijn. Er hangt zo veel van de smaak van de bonen af. Het wordt alleen maar mooier en mooier.' Volgens Sefa staat of valt goede koffie met drie zaken. De bonen zelf, uiteraard. Daarnaast de branding; je moet wel het beste uit de bonen halen. En als laatste de barista, voor het zetten van een perfecte kop koffie.
Hoe Sefa heeft leren branden is een bijzonder verhaal. 'Harun en ik hadden het erover, eigenlijk als grap, dat we een brander zouden moeten hebben. Achteraf bleek dat we allebei waren gaan zoeken.' Als de brander van Giesen binnen is, begint het testen. 'Ik heb het vooral door zelfstudie geleerd. Die eerste batch was echt verschrikkelijk.' Er volgt een half jaar lang testen. Harun vertelde erover aan z’n vrienden, die uiteraard wilden proeven. 'Dat mocht eerst niet van me, ik ben nogal perfectionistisch. Pas toen ik het goed genoeg vond, konden ze proeven.' Eigenlijk was het in eerste instantie niet de bedoeling commercieel te gaan. Maar de koffie sloeg zo aan dat ze de stap hebben gezet.
De heren hebben op dit moment vier soorten koffiebonen in het assortiment: Yellow Bourbon uit Brazilië, Yirgacheffe uit Ethiopië, Pacamara uit Honduras en Mocha uit Jemen. Sefa: 'Onze ongewassen Jemen is nergens in Nederland te krijgen. Het is mijn lievelingskoffie; veel smaak, een beetje excentriek.' Het selectieproces van de koffies bestaat uit veel samples aanvragen en heel veel cuppen. Ze willen uiteindelijk alleen voor de beste koffies gaan. Ze richten zich overigens niet alleen op koffie-nerds, ze willen ook toegankelijke koffie aanbieden. 'We drinken in Nederland veel koffie, maar nog niet de beste.'
Hoewel de heren eigenlijk nog maar twee weken ‘live’ zijn, wil ik wel weten wat het uiteindelijke doel is. 'Nu verkopen we via de site, maar uiteindelijk willen we wel een branderij waar je ook terecht kunt voor proeven. Met een beetje ruige uitstraling, het moet een beleving zijn.' Dat er steeds meer branderijen komen in Rotterdam vinden ze geen probleem overigens. '85 procent van de koffie komt van de grote leveranciers, het vaarwater voor kleine branderijen is groot genoeg. Eigenlijk is het alleen maar leuk, koffie komt zo in de spotlights.'Blijft natuurlijk de vraag hoe de koffie van de Brandzaak smaakt. Om eerlijk te zijn, ik heb nog geen idee. De zak Yirgacheffe die ik kreeg, was zo vers gebrand dat ik pas volgende week kan proeven. Maar ik heb het gevoel dat ’t inderdaad wel goed zit met die jongens. Zelf bestellen kan via brandzaak.nl.
Bron: debuikvan.nl