Media

Brandzaak in de picture.

Kopje koffie wordt stuk duurder: ‘Prijs in de supermarkt is nu onrealistisch laag’

De koffieprijs explodeert. In vijftig jaar is de prijs op de wereldmarkt niet zo hoog geweest als nu. Handelaren kopen zoveel mogelijk koffie in omdat er grote tekorten worden gevreesd. Dat drijft de prijs op, en dat zal de consument in de supermarkt gaan merken. Want daar is de prijs van koffie nu nog ‘onrealistisch laag’.

Meer dan 1 miljard mensen drinken dagelijks koffie. Daarmee is het na water en thee de meest gedronken drank wereldwijd. En de populariteit van koffie neemt nog steeds toe. Gouden tijden voor koffieboeren zou je denken, maar het tegendeel lijkt waar.

Voor koffie worden twee rassen gebruikt, Robusta en Arabica. Die laatste is de meest geteelde soort. De koffieplanten zijn teer en kunnen slecht tegen weersextremen.

Klimaatverandering

En daar is steeds vaker sprake van door de klimaatverandering. In Vietnam, de belangrijkste producent van Robusta, is al jaren sprake van extreme droogte. Dat heeft tot veel kleinere oogsten geleid. Daardoor is de prijs in een jaar tijd met 117 procent gestegen. De boeren profiteren hier echter niet van, zij hebben geen of een veel kleinere oogst.

Brazilië is de grootste producent van Arabica koffie. Ook daar is het mis. Het land heeft jarenlang te maken gehad met grote droogte en kreeg dit jaar ook nog eens kou en enorme regenval te verduren. Daarom is de oogst tegengevallen en is de verwachting dat de oogst van volgend jaar ook flink zal tegenvallen. Ook in andere grote koffieproducerende landen, zoals Colombia en Ethiopië, vallen de oogsten tegen. En dat begint door te werken in de prijs. Arabica koffie is dit jaar al 80 procent duurder geworden. De koffie is in vijftig jaar niet zo duur geweest.

Binnenharken

Vooral de laatste weken gaat het hard met de prijs van Arabica. Het aanbod van koffie blijft achter, terwijl de vraag stijgt. Dat heeft twee oorzaken. De Europese Unie heeft een wetsvoorstel klaarliggen dat de import verbiedt van grondstoffen afkomstig van landbouwgrond die door ontbossing is verkregen. Dat raakt ook een deel van de koffieboeren. Handelaren en koffiebranders proberen daarom nog snel zoveel mogelijk koffiebonen binnen te harken, voordat de wet ingaat.

Niet alleen de Europese koffiebranders kopen nog snel in, ook de Amerikanen bouwen zoveel mogelijk voorraad op. Dat doen ze omdat ze vrezen dat er een importtarief komt op koffie en dat proberen ze voor te zijn. Europa en de VS zijn samen goed voor meer dan de helft van de totale koffieconsumptie. En dan speelt ook nog een transportprobleem. Er zijn te weinig containers om alle koffie te verschepen en ook in havens liggen schepen geregeld lang te wachten voor ze geladen of gelost kunnen worden.

Oploskoffie

Al met al voldoende redenen voor de forse prijsstijgingen. En dat merkt de consument al. Dat is te zien bij bijvoorbeeld oploskoffie, waar veel Robusta voor wordt gebruikt. Die is vergeleken met een jaar geleden tot wel 30 procent duurder in sommige supermarkten.

En het zal nog erger worden denkt Harun Bingul, mede-eigenaar van koffiebranderij Brandzaak. ,,De prijzen voor een pak koffie in de supermarkt zijn nu onrealistisch laag. Of ze lijden verlies op de koffie, of ze hebben nog lopende contracten met fabrikanten met een vaste prijs.’’ Maar die prijs zal stijgen als de contracten worden vernieuwd.

Duurder

Grote afnemers met langlopende prijsafspraken kunnen dus nog even teren op lage prijzen. Maar voor kleinere afnemers geldt dat niet. Bingul merkt de stijgende prijzen al. ,,Onze inkoopprijs gaat naar het dubbele van wat we gewend waren. En die verhoging kun je niet helemaal doorberekenen aan je klanten. Alle kleine tot middelgrote koffiebranderijen hebben hier last van.’’ Ook in de horeca zal de klant duurder uit zijn, verwacht Bingul. ,,Zeker de kleinere zaakjes hebben vaak geen contracten met vaste prijzen. Daar zal de prijs van een kopje koffie sneller omhoog gaan.’’

Bron: ad.nl

Terug naar het overzicht