JavaScript lijkt uitgeschakeld te zijn in jouw browser. Zet Javascript aan in je browser voor de beste ervaring op onze site.
Op werkdagen voor 13:00 besteld, volgende dag in huis.
13:00
0
Wie aan koffie denkt, associeert koffie voornamelijk met een Zuid-Amerikaans dan wel een Afrikaans land en niet zozeer met Vietnam nochtans is Vietnam 's werelds tweede grootste producent van koffie. Op dertig jaar steeg het wereldwijde aandeel van Vietnamese koffie van een schamele 0,1% tot liefst 20%. Vietnam moet enkel Brazilië voor zich dulden.
Het is dan ook geen wonder dat ook het aantal koffieshops als paddestoelen uit de grond schieten. Loop in Ho Chi Minhstad een willekeurige straat in en op het einde ben je verschillende koffieshops voorbijgelopen. In tegenstelling tot Europse koffieshops worden in Vietnam voornamelijk ijsgekoelde koffie's geserveerd. De zogenaamde ' ca phe da' (letterlijk vertaald: koffie met ijs) en 'ca phé sua da' (koffie met melk en ijs). Het Vietnamese woord voor koffie 'ca phe' is inderdaad verbasterd van het Franse 'café'. Het zijn dan ook de Fransen die tijdens het koloniale tijdperk in de negentiende eeuw , waarin Vietnam een onderdeel vormde van het Franse koloniale rijk Indochina, koffie introduceerde.
Het is pas echter sinds eind jaren tachtig dat de koffieproductie in Vietnam zich in een sneltempo ontwikkelde. De instabiele en door oorlog geteisterde twintigste eeuw en de mislukte collectivisering van de economie hinderde immers lange tijd de productie van koffie. De Vietnamese communistische partij gooide haar economisch beleid midden jaren tachtig volledig om. In het kader van deze 'doi moi' (vernieuwing) , naar analogie met de Russiche perejstrojka, werd het pad van collectivisering verlaten. De koffieproductie profiteerde hiervan en in de jaren negentig steeg de productie jaarlijks met 20% tot 30%.
De koffie die voornamelijk in het centrale hoogland van Vietnam wordt geteeld en goed is voor 2,6 miljoen arbeidsplaatsen wordt voornamelijk geëxporteerd. België is Vietnam's zevende grootste exportpartner van koffie.
Hoewel slechts 8% van de koffieproductie op de interne markt wordt geconsumeerd en de Vietnamezen traditioneel gezien thee drinken, stijgt de interne consumptie gestaag en behoort koffie tot het dagelijkse leven van zowel jong als oud. Het gevolg is dan ook dat het aantal koffieshops zich exponentieel ontwikkeld hebben. Het aanbod van koffieverkopers varieert van simpele straatverkopers, die hun koffie op de stoeprand aan de man brengen, tot de kleinere typische Vietnamese koffieshops met hun houten stoeltjes en bankjes, en de grote, dure en internationale koffieshops zoals starbucks.
Voor de bereiding van de typische Vietnamse koffie worden de koffiebonen eerst door een kleine dripfilter gehaald, gekoeld en daarna wordt het koffieglas hiermee voor één vierde gevuld,bij de variant met melk worden er evenenes enkele eetlepels gecondenseerde melk toegevoegd. De rest van het glas wordt vervolgens gevuld met ijsblokjes en tenslotte wordt alles goed door elkaar gemixt. De Vietnamese koffie kan eveneens warm geserveerd worden en daarnaast worden in sommige koffieshops ook de westerse koffievarianten geserveerd.
In veel koffieshops worden eveneens theegebaseerde dranken geserveerd, net als fruitshakes en softdrinks. Een van die populaire drankjes zijn de 'bubbelthee's' gemaakt van ijsgekoelde thee gemengd met melk, balletjes gemaakt van maniok en vaak andere fruitsmaken, waarna alles goed door elkaar wordt geschudt.
Terwijl de Vietnamese koffietycoon 'Nguyen Vu' van de Vietnamese koffieproducent 'Nguyen Trung' en uitbater van de gelijknamige koffieshops naar het buitenland wenkt, de Vietnamese economische vooruitgang gevoed wordt door het stijgende koffieverbruikt, geniet ik het liefst van mijn dagelijkse portie 'ca phe sua da' als ideale afkoeler bij de tropische hitte!